Hva GEoG veit!

Tørsten etter kunnskap er uslokkelig. Geog ønsker å få ny vitenskap, gammel vitenskap og glemt vitenskap frem i lyset.
Helt enkelt - helt greit!

Thursday, February 15, 2007

Ord og uttrykk fra Solbergs verden


Homologering: Alle team må "melde inn" en ferdig bil og reservedeler ved starten av en sesong. Dette er det FIA som regulerer. Etter at dette er gjort må teamene benytte deler som er tilsvarende homologeringen. Det er ikke tillatt å for eksempel utvikle en ny girkasse i løpet av sesongen, og ta denne i bruk.
Noter:Noter er kartleserens håndskrevne veibeskrivelser om fartsprøven som skal kjøres. Kartleseren leser opp notene for føreren underveis på fartsprøven. De forteller føreren hvilken fart han bør holde, svinger, avstander, humper, bakker osv. Kartleseren leser også veibeskrivelser på transportetappene mellom fartsprøvene.
Null-biler:Null-bilene kjører gjennom etappene før rallybilene. De sjekker at publikum står trygt og at etappen er klar for start. Det er normalt 3 null-biler; 000-bil, 00-bil og 0-bil. Den første kjører gjennom etappen ca 30 minutter før start, den siste kun minutter før første rallybil. Dersom Null-bilene oppdager at fartsprøven ikke er tilstrekkelig sikret - for eksempel at publikum står helt uten i veien - kan den bli avlyst.
Parc Fermé:Utrykket er fransk og betyr lukket parkering. Under et rally må alle biler parkeres i Parc Fermé innen et bestemt klokkeslett hver kveld, hvor ingen har lov til å utføre mer arbeid på bilen. Parc Fermé er bevoktet gjennom natten slik at juks ikke er mulig.
Service Park:Hvert team har sitt eget område hvor service på rallybilene utføres. Bilene er inne til service hver morgen, og en eller flere ganger i løpet av dagen. Etter at kjøringen er ferdig om kvelden er det en lengre service. I enkelte rallyer er det også mindre servicer utenfor hovedserviceområdet.
Service:De siste årene har FIA jobbet for å få ned kostnadene, noe som har ført til at servicene er mindre omfattende enn tidligere. I år der det kun tillatt å ha seks mekanikere som jobber på bilen til en hver tid. Disse må ha et oransje bånd rundt armen. Lengden på servicen varier noe, men er som regel rundt 20 minutter. På denne tiden gjenskaper klarer mekanikere ofte å gjenopprette en nær totalvraket bil til en fullt kjørbar rallybil. På service bytter man ødelagte deler, justerer oppsett og skifter dekk.
Shakedown:En fire kilometer lang testløype som kjøres torsdag morgen før et rally. Denne skal på mest mulig måte gjenspeile forholdene som møter førerne resten av helgen. Innenfor en gitt tidsramme kan man kjøre shakedown så mange ganger man vil. Her tester man ulike oppsett og dekk for bilen. Tidene for shakedown gjelder ikke i selve rallyet.
Transportetappe:Kjøring mellom fartsprøver og til/fra service foregår på vanlig vei, som er åpen for alle, og kalles transportetapper. Her må alle følge de trafikkregler som gjelder.
Differ:Forkortelse for differensialer. Forkortelse for differensialer. Det er den mekanismen som gjør at hjulene ikke blir sperret. Når du kjører i en sving, så roterer det innerste hjulet saktere enn det ytterste. Tidligere ble det brukt såkalte "aktive differ", men dette har de aller beste i VM ikke lenger lov til å benytte.
Dekk:I år er det kun ett dekkmerke, BFGoodrich, etter at Pirelli trakk seg ut før inneværende sesong. Likevel har dekkene fremdeles mye å si. Ulike gummiblandinger og kuttingen i dekkene er svært utslagsgivende.
Recce:Tirsdag og onsdag før hvert rally foregår gjennomkjøringen (recce). Da kjører sjåfør og kartleser igjennom hver enkelt fartsprøve i tillegg til shakedown for å skrive noter. Det er kun tillatt å kjøre igjennom fartsprøvene to ganger. Første gang leser føreren opp hvilke noter han ønsker mens man kjører igjennom fartsprøven. Ved andre gjennomkjøring leser kartleseren opp notene som er notert, mens føreren korrigerer.

No comments: